Vi bjöd våra kunder och nätverk på en lyxig frukost tillsammans med trevligt mingel och sedan följde en mycket intressant och uppskattad föreläsning av Oskar Alm på Jajja Communications om hur man får fler affärer på Internet.
Här kommer 5 konkreta tips från föreläsningen som du redan idag kan börja använda dig av för fler affärer på Internet.
Visst är besökarantalet på din webbplats ett viktigt nyckeltal att jobba med. Riktig framgång når du dock när du får dina besökare att boka möte, ladda ner information eller lämna sina kontaktuppgifter. Först då vet du att du har rätt besökare.
Jajja Media Group har tagit fram en lista med fem konkreta tips som hjälper dig att konvertera dina besökare till kunder – oavsett vilken funktion din webbplats har i din affärsmodell.
1. Din startsida är ditt skyltfönster – utnyttja det
Din genomsnittsbesökare stannar ett fåtal minuter på din startsida. Är du inte relevant eller intressant nog är det dina konkurrenter som tar vid. Fånga dina besökare genom att se din startsida som ett skyltfönster, ett sådant fysiska butiker har. Lyft fram det ni är bäst på, det era kunder köper och gillar hos er. Tänk på att hela tiden ha kunden i fokus. Gör det lätt och attraktivt att stanna och att bli kund.
2. Berätta vilka ni är och skapa förtroende
Utgå inte från att dina besökare vet vilka ni är. Berätta vilka ni är, gärna på ett personligt sätt. Er identitet och kundernas förtroende för er skapar ni genom att bygga relationer. Skapa en “om oss”-sida och berätta företagets historia. Visa upp dina samarbetspartners, bilder på medarbetare och kontor samt certifieringar och utmärkelser. Kom ihåg att du alltid ska kundens, dennes utmaningar och behov i fokus.
3. Ge bra service och få tillbaka tiofalt
Slogans, USP:ar och annonser är viktiga men de överträffas alla av personliga rekommendationer. Rekommendationer får du enklast genom att ge bra service. Det gäller även de digitala kanalerna. Bättre reklam än en nöjd kund kan inte köpas för pengar. Gör det enkelt för kunder och intresserade att kontakta er via webbplatsen och se till att svara på frågor på sajter som Reco. Obesvarade frågor, och påståenden, signalerar ointresse. Visa att ni vill kommunicera.
4. Ge dina besökare och dina kunder mer
Din webbplats ska inte bara vara en plats för dina produkter och tjänster. Dela med dig av din expertis på informationssidor, blogginlägg, i filmer eller andra format. Se till att alltid vara tillgänglig att svara på frågor, via telefon, mail eller en chatt. Om din webbplats också blir en källa till kunskap, inspiration och information blir ditt företag också mer än en leverantör. Kunskap är din chans att differentiera dig och ditt företag från dina konkurrenter.
5. Fokusera på innehåll och konvertering redan i Googles träfflista
Många av dina besökare hittar din webbplats via Googles organiska träfflista. Se till att dina Googleträffar, det vill säga titel och meta-descriptions, är relevanta och säljande. Tänk annons, värde och relevans. Använd samma tankesätt på resten av din webbplats. Lägg tid på att optimera rubrik, brödtext och call-to-actions för konvertering på alla sidor. Låt det bli en naturlig del av din marknadsföring. Det ger dig både en position i träfflistan och på marknaden.
Når din webbplats toppen på Google?
Testa din webbplats med Jajjas kostnadsfria analys Jajja Search Report
Missa inte nästa föreläsning handlar om vad vi gör sen! Aktiviteter på sociala medier och optimerande av sökmotorer på internet som skapar ökad trafik till ett företags hemsidor innebär större kontaktytor och ökad försäljning. Hur bidrar strategisk kommunikation till att öka värdet?
För mer information och anmälan till denna föreläsning läs vidare här.