I dag hade vi besök av Helen och Joakim från Salgado Kommunikation som bjöd på en intressant föreläsning om bra och dålig marknadsföring i sociala medier. De gick igenom contentstrategi och hur man bör tänka strategiskt i stort för att effektivisera och maximera marknadsinsatsen i sociala kanaler.
Vi lärde oss många nyttiga saker. Visste du till exempel att 77% av den svenska befolkningen använder sociala medier frekvent? Visste du att antal dagar mellan inlägg på Facebook bör vara max 6 dagar för få högre rating och därmed hamna i användarnas vy?
Här listas 3 värdefulla tips från föreläsningen:
1, Identitet inte Information
Det du vill prata om är inte nödvändigtvis det dina följare vill veta. Försök hitta content som dina följare tycker är roligt, intressant, annorlunda, som väcker känslor. Ha en jämn balans mellan säljande budskap och mjuka budskap
2, Dialog inte Megafon
Precis som på en mingelfest är det viktigt att inte bara höras, utan också höra vad andra har att säga. Skapa en dialog med dina följare och låt de komma till tals.
3, Utnyttja verktygen att analysera det du gör
En av fördelarna med digital marknadsföring är att du kan analysera resultaten. Utvärdera varje kampanj, eller osponsrat inlägg, och försök hitta faktorer som gjorde den framgångsrik eller inte framgångsrik. Lär dig av misstagen och våga prova nya annorlunda saker!
Lycka till med din digitala marknadsföring! Är du intresserad av att gå på fler föreläsningar hos oss på City Office så följ oss på Facebook eller skriv upp er för vårt nyhetsbrev!